Wednesday, April 6, 2011

~::puisi ditulis ketika duka::~

sMenulis aku mencurahkan rasa,
Menangis aku mengingatkan masa,
Bercakap aku berkata kepada,
Menung aku memikirkan siapa?

Berpuluh tahun aku aku hidup kini,
Namun masih belum berpuas hati,
Sentiasa mengharap terbaik disisi,
Namun tak semua bakal ku kecapi,
Kerna apa yang dicari-cari,
Masih belum ku pasti.

Ke kanan aku mencari kepentingan,
Ke kiri aku mencari kehidupan,
Ke depan aku memulakan perjalanan,
Ke belakang aku mengingatkan pesanan.

Pesanan papa yang sering aku alpa,
Alpa dengan keseronokan hidup di dunia,
Terfikir aku, apa akan aku bahagiakan mereka?
Kerna kejayaan yang aku inginkan tak nampak di mata.

Walau mata kita buta,
Namun hati kita tetap sama,
Walau sahabat kita berdusta,
Namun hati tetap menerima ia seadanya.

Mengapa tak dibuang sahabat begitu?
Kerna sahabat pengubat duka,
Walau hati bagai di picu,
Kerna sayang ku biarkan saja hati yang terluka.

Mendung langit tanda nak hujan,
Mendung wajah menanggung sengsara,
Basah diri di timpa hujan,
Basah wajah mengalirkan air mata.

Wahai sahabat yang aku kasihi,
Sedarlah Tuhan sentiasa di sisi,
Walau aku sering kau dustai,
Keinsafan darimu akan aku maafi.

Hanya maaf yang tulus yang ku kehendaki,
Bukan sedar melepaskan batuk di tangga.

Andai banyak kesalahan yang aku lakukan,
Banyak lagi kesalahan kau pada ku,
Mohon maaf aku ucapkan,
Untuk kesalahan yang pernah aku lakukan...

No comments:

Post a Comment